De verhalen achter mijn "Willekeurige Designs"

Wanneer ik moet overschakelen tussen verschillende klussen, gebruik ik die gelegenheid ook wel eens om een uurtje te besteden aan het designen van “iets” wat niet slaat op een lopende opdracht. Als ik bijvoorbeeld inspiratie heb opgedaan door het ontdekken van nieuwe producten of gewoon bij het aanbreken van weer een nieuw seizoen, maak ik graag een daarop gebaseerd ontwerp dat zou kunnen dienen voor een Website, Webshop of App.

"Mijn blog nu ook gebruiken om mijn idee achter zo’n “vrij ontwerp” wat meer uit te leggen"

Zulke designs plaats ik vervolgens op platformen als Dribbble en Instagram, maar daar kun je er over het algemeen niet veel info bij kwijt. Daarom wil ik mijn blog nu ook gebruiken om mijn idee achter zo’n “vrij ontwerp” wat meer uit te leggen. Mogelijk wordt je daar zelf ook door geïnspireerd en wie weet, misschien krijg je naar aanleiding van zo’n design zelf een idee dat je zou willen uitwerken en waarbij ik je kan helpen. Ik pik er een aantal uit om mijn achterliggende idee of concept daarbij te verduidelijken.

Webdesign voor een online marktplaats

Een marktplaats voor de Aquarium liefhebbers

Ik heb als hobby het houden van wat grotere aquariumvissen. Tot voor kort had ik 5 roggen rondzwemmen in mijn woonkamer-aquarium en momenteel een flinke collectie roofvissen. Waar je al snel achter komt bij deze hobby, is dat je hiervoor niet gauw terecht kunt bij de doorsnee plaatselijke dierenzaak. Wat daar rondzwemt is eerder geschikt als voedsel voor dit soort vissen en voor de meesten zelfs maar als tussendoortje. Ik moet dus uitwijken naar de speciaalhandel en sommige particulieren, via bijvoorbeeld Marktplaats of Facebook-groepen.

En dat gaat vaak met horten en stoten. Het vinden van een speciale vis die jouw collectie recht doet, vergt meestal een flinke zoektocht. En als je hem niet van een mede-hobbyist kunt kopen, ben je bij een handelaar al gauw 4x zo veel kwijt. Daarom heb ik dit concept gemaakt. Het is een marktplaats voor echt speciale vissen. In de huidige tijd groeit een niche groep al snel uit tot een groot aantal mensen, met dank aan het internet, en dit concept moet dus voorzien in een gemakkelijke manier om exotische soorten te kopen of verkopen. En dat natuurlijk met een design dat het gehele thema omvat.

App Design voor een Gids

De IJsland gids App

In september 2017 heb ik het prachtige IJsland bezocht. Pas daarna viel me op dat er op het internet heel veel foto’s van dat land worden gedeeld, net zoals je een bepaalde auto die je wil kopen ineens overal ziet rijden. Vooral de mooie watervallen, waar ook ik bijna onder stond, zie je voortdurend op Instagram, bij de “Most beautiful sites around the world” - accounts. Ik werd er dus continu aan herinnerd en hierdoor dacht ik aan een app die voor de avontuurlijke toerist nuttig zou zijn voor zo’n reis.

Dat is mijns inziens niet een vreemde gedachte, omdat ik in het toch dunbevolkte IJsland zelf meemaakte dat je wel overal gewoon 4G hebt en dat in de uitgestrekte landschappen met vaak tientallen kilometers geen huis in zicht, een online gids geen kwaad kan. En je gaat er van bossen naar gletsjers, dus avonturen genoeg voor diegenen die niet bang zijn voor flink wat beweging.

De blauwe en witte kleuren geven weer hoe IJsland (dus niet de IJslander!) op mij over kwam, namelijk als koud en hard. De elementen zijn er van een soort die gewaardeerd wordt door de gevorderde avonturier. Die dus ook een gletsjer beklimt en vooral op zoek is naar ervaringen die grenzen verleggen.

Webshop Design voor thee

De thee proeven uit een visueel design

Dit ontwerp maakte ik nadat ik een blog geschreven had over het maken van een productpagina waarin je een smaak zo “visueel” verwerkt, dat je het bijna via je beeldscherm kunt proeven. Er zijn veel producten in webshops waarvan je eigenlijk eerst iets zou willen proeven of voelen, om te kunnen bepalen wat je ervan vindt. Daarom heb ik deze pagina voorzien van productdetails en de bijbehorende sfeer. Door de combinatie van een en ander moet bij de gebruiker het beeld ontstaan van een thee met een sterke smaak en een bepaalde exclusiviteit. Alles werkt daaraan mee. Het laten zien van de thee zelf, een doosje met eigen design, het gebruikte lettertype en de achtergrond met zachte, maar toch sterke kleuren. Een ander soort thee, bijvoorbeeld een echte zomerthee, zou dus juist een geheel andere sfeer moeten scheppen voor de bezoeker.

Dit zijn de eerste 3 verhalen achter mijn designs. Ze zijn niet steeds uitgebreid, maar laten wel zien dat ze meestal méér achtergrond hebben dan alleen “omdat ik het mooi vond”. Ik design graag op basis van realiteit. Later de volgende 3...