Instagram Checkout
Je eigen instagram webshop

Het is vanaf nu mogelijk om direct in de app van het Social Media platform Instagram aankopen te doen. Het kan al een tijdje dat je, wanneer je de webshop koppelt aan het account, bij een post online producten kunt taggen waarnaar dan gelinkt wordt. Vanwege de populariteit van deze app is dit al zeer interessant om door te zetten in je posts, maar nu komt er dus de optie die het volledige aankoopproces gaan stroomlijnen zonder de Instagram app te verlaten.

Beta

Het gaat nu eerst nog over een gesloten beta, waar er een keuze is gemaakt om met een aantal zeer grote merken samen te werken. Hierbinnen vallen bijv. Adidas, H&M, Nike, Dior, Burberry en Zara. Een totaal van 23 accounts doen mee bij de start, ieder met een invloed waarvan Instagram uitgaat dat ze de early adopters zover krijgen dit te vertrouwen en zo hun eerste verkoop data te kunnen sparen. Er wordt al wel aangegeven dat er in de komende weken meer bij gaat komen, maar ik verwacht zelf dat de publieke release i.i.g. niet voor de zomer beschikbaar komt.

Het webshop proces

De ervaring ziet er al wel zeer verzorgd uit en het speelt slim in op spontane aankopen. Zodra je geïnspireerd bent door een foto van een mooi kledingstuk dat een model draagt krijg je een overzicht van de beschikbare producten. Dit is nog niet anders dan de functie waarmee je producten uit de catalogus kunt taggen. Maar als je er op tikt dan komt er ineens een koop mogelijkheid i.p.v. de doorverwijzing naar de achterliggende webshop.

Daarna wordt er direct in Instagram betaald

Je kunt in het voorbeeld zien dat hier een top gekozen wordt die het model draagt in de post van H&M. er zijn een aantal kleuren bechikbaar en het als laatste kiest men het de juiste maat. De betaling volgt direct in Instagram zelf en laat de app je ook via notifications weten dat de order doorgekomen en daarna dat deze verzonden is.

De user journey van INstagram Checkout

Grote vragen nog bij het geheel

Er zijn hierbij natuurlijk direct een hoop vragen die in me opkomen als ik denk aan de normale wijze van het e-commerce proces.

Ten eerste verwacht ik dat Instagram hier een vergoeding voor wilt hebben. Natuurlijk hopen ze ook hiermee de app zelf nog meer gebruikt te laten worden en daarmee de waarde sowieso al te vermeerderen, maar ik denk dat er een percentage van de verkoop gevraagd zal worden in ruil voor de dienst.

Als deze brug geslagen wordt verwacht ik dat ze zich vooral op de systemen van Magento en Shopify zullen richten

Het 2e is het verwerken van betalingen. Hoe haken ze precies in op jouw bestaande webshop. Gaan ze een eigen betaaldienst starten met de hulp van een grote bank en dan uiteindelijk jouw deel overmaken, of zal het direct inhaken op je al reeds ingebouwde betaalproces waarbij het geld direct bij jou geboekt wordt. Als ze per aankoop een percentage willen, zullen ze zeker de initiële betaling zelf willen verwerken om vervolgens de rest weer over te maken.

En dan nog, hoe komen de orders uiteindelijk in jouw webshop systeem terecht? Je moet de eigen boekhouding en verzending goed op orde hebben en dus moeten deze direct in je systeem ingevoerd worden. Om dit te kunnen doen moet je een koppeling kunnen maken met een webshop systeem. Dit is een realistische optie, maar betekent wel dat grote webshops die een eigen systeem hebben opgezet dit of zelf moeten inbouwen, of er gewoon geen gebruik van kunnen maken. Als deze brug geslagen wordt verwacht ik dat ze zich vooral op de systemen van Magento en Shopify zullen richten omdat deze wereldwijd veel ingezet worden en zodoende direct een groot potentieel publiek ontstaat.

Facebook gaat hiermee als eigenaar na Instagram mogelijk de eerste echte grote inkomstenbron naast reclames voor zichzelf lanceren. Ik ben heel benieuwd hoe dit proces dadelijk precies ingekleed gaat worden en kan niet wachten om ermee aan de slag te gaan. Als ik meer weet, deel ik dit natuurlijk met jullie in een nieuwe post.