Wat Shopify is, dat is een SaaS-pakket en dit staat voor: Software as a Service. De partij achter Shopify, een Canadees bedrijf met intussen meer dan een half miljoen klanten, heeft daarmee een e-commerce pakket opgezet dat iedereen de mogelijkheid biedt om zijn/haar toegang te kopen tot een eigen omgeving binnen dit pakket. Daarmee krijgt degene alle tools om een webshop op te zetten met, in tegenstelling tot vele andere aanbieders van eenzelfde model, veel vrijheid om de inhoud naar eigen hand te zetten. Koppel dat aan standaard al aanwezige onderdelen als servers en factuurafhandeling en je hebt een zeer krachtig product voor zowel verkoper als koper.
Ik zal op deze pagina vooral ingaan op het pakket zelf, want de algemenere onderdelen binnen de e-commerce wereld staan al op deze pagina beschreven.
Er zijn heel wat designs (thema’s) te verkrijgen voor je Shopify Webshop, die je alleen maar hoeft te installeren en dan te vullen, maar zoals op mijn User Interface pagina al te lezen was kun je beter niet voor dezelfde layout kiezen als de 1000+ anderen die ook al dat thema kochten. Lees vooral eens die pagina als je daar meer over wilt weten.
Bij Shopify krijg je de mogelijkheid om zelf de pagina’s van top tot teen in hun broncode te openen en ben je ook volledig vrij om daarin te werken. Stukken toevoegen, verwijderen en bewerken, het kan allemaal. Het pakket werkt ook probleemloos samen met vele code talen zoals HTML, CSS, SASS, Javascript, JQuery en meer. Om interne informatie aan te spreken gebruikt het een eigen codetaal met de naam ‘Liquid’, maar daarbuiten heb je veel vrijheid om allerlei andere talen te integreren voor het verkrijgen van een geheel dat voldoet aan je eigen wensen.
Voor wie deze term niet kent, die staat voor “What you see is what you get”. Wat hiermee in samenhang met een webshop of website wordt bedoeld is, dat je na het inloggen in een beveiligde omgeving verder zonder programmeer- of design kennis afbeeldingen kunt vervangen, teksten kunt aanpassen en zo meer, om ze direct daarna te publiceren.
Sommige standaard thema-designs bieden de mogelijkheid om op de homepage een aantal zaken aan te passen met een editor. Je kunt bijvoorbeeld de header en een aantal logo’s aanpassen. Het mooie van Shopify is, dat dit niet is beperkt tot de homepage. Je kunt daarin werkelijk overal dingen aanpassen, als je weet hoe je dat moet programmeren. En met de inzet van extra apps kun je ook nog bijvoorbeeld productspecifieke info mogelijk maken en tot in detail de weergave beïnvloeden. Je kunt een en ander zo instellen, dat de webshop van begin tot eind de mogelijkheid biedt om de inhoud dynamisch te maken.
Shopify is duidelijk in wat het van jou verwacht als compensatie. Het biedt een 3-tal abonnementen aan en aan ieder abonnement zijn 2 kostenposten gekoppeld.
De 1e post is per abonnement een standaard vaste gebruiksvergoeding. Op het moment van deze tekst respectievelijk $29, $79 en $299 per maand. Per verhoging krijg je uiteraard meer opties tot je beschikking, maar er is niets dat jouw handel ergens belemmert als je (eerst) voor de goedkoopste variant kiest.
De 2e, variabele, post kan ook reden voor je zijn om toch maar meteen voor een duurdere vaste variant te gaan, want die vraagt als prijs een klein percentage van je verkoop:
Aan jou om op basis van je al bestaande of nog te verzamelen cijfers te beoordelen of de uitkomst van genoemde percentages lager is dan de daarbij verwachte stijging van de verkopen.
En als je het echt groots aan wilt pakken is er nog Shopify Plus. Om die te activeren moet je eerst overleggen met een Shopify-medewerker, die je een voorstel op maat zal doen. Dat biedt prachtige extra opties, maar je moet wel uitgaan van minimaal een miljoen omzet per jaar alvorens dat het overwegen waard wordt.
Het kan heel goed zo zijn dat je best meteen een uitgebreid design wil, met allemaal mooie oplossingen en foefjes die de webshop heel gemakkelijk maken in onderhoud en gebruik, maar dat je bij je start niet het budget hebt om dat al tot in de puntjes uit te laten werken. Dat is dan helemaal geen probleem, want je kunt ook gaandeweg steeds nog verbeteringen en aanpassingen doorvoeren. De tools om op ieder gewenst moment een nieuwe opzet te maken, te testen en online te zetten in je live shop, zijn steeds aanwezig.
Je zult sowieso altijd bezig zijn met het meten van de analytische data, die aanleiding kunnen geven om veranderingen door te voeren. Waar je dan wel rekening mee moet houden is, dat je soms een aantal zaken even net anders moet instellen om een nieuwe optie goed in te vullen. Een voorbeeld: je wil na een paar maanden per product een unieke eigenschap belichten. Daarvoor moet je dan wel het assortiment doorlopen en het per product invullen. Iets meer werk dan wanneer je het bij aanvang al had gedaan, maar als je even de mouwen opstroopt komt het alsnog goed.