De opmars van het SaaS pakket voor webshops.
Het verleden, heden en de toekomst...

In deze blog wil ik ingaan op hoe de webshopmarkt momenteel is verdeeld tussen stand-alone pakketten en de zogeheten SaaS pakketten. Op hoe dit zich in de laatste 10 jaar heeft ontwikkeld tot de mogelijkheden van vandaag en op de kansen die er nu zijn voor groot en klein.
Geen probleem als je niet direct snapt wat ik precies bedoel, meer uitleg volgt hieronder.

Door Stefan Wassink, Studio Wassink 02/2018

De cd-rom tegen de professionele software


Zo’n tien jaar geleden was het starten van een webshop nog simpel en overzichtelijk. Je kon de markt betreden, vol bravour en plannen om de wereld te veroveren, met een pakket als Magento als basis voor je webshop. Daarmee had je dan wel de shop zelf volledig onder controle, maar moest je verder ook zelf alles regelen. Zoals programmeurs om de shop werkend te krijgen en te houden, designers om hem gebruiksvriendelijk en aantrekkelijk te maken en het huren van een flinke server om het verkeer in de shop te ondersteunen en om steeds prijsregels, prijslijsten en vernieuwingen in het assortiment toe te kunnen voegen. Als je daarvoor koos was je niet bezig om eerst voorzichtig een teen in het water te steken, maar ging je er meteen voor om indruk te maken en iets op te zetten dat echt impact zou hebben.

"Mijn eerste webwinkel, binnen 24 uur van concept naar webwinkel"

De andere keus was er voor ondernemers die eerst wilden uitproberen of dit wel hun pakkie an was. Zij konden voor 99 euro een cd-rom aanschaffen met een opdruk zoals “Mijn eerste webwinkel, binnen 24 uur van concept naar webwinkel”. Je installeert de software, kiest een thema en vult een aantal producten in voor verkoop. Voorts kocht je een klein beetje serverruimte. Dus geen ondersteuning van hele teams om de shop naar jouw wensen uit te werken, maar gewoon jij zelf, aan de keukentafel met een droom en een cd-rom.

software voor je webshop
groei van webshops

De groei in de markt


Het duurde een tijd voordat een breed publiek accepteerde dat je iets kunt kopen dat niet fysiek aanwezig is en niet direct uit het schap in een tas wordt overhandigd. De gebruikelijke directe voldaanheid na een geslaagde aankoop werd bij online aankopen uitgesteld en dat stuitte logischerwijs op veel twijfels en sceptische reacties. Hoe weet men voorts of de aanbieder het gewenste product ook wel echt bezit?

Er zijn nog steeds shops die de producten alleen in hun digitale assortiment hebben, dus na aankoop kun je niet meteen weglopen met het product. Eng en vreemd. Als je dan toch overging tot de aankoop, moest het wel bij een bekende grote aanbieder zijn en liefst pas nadat je van anderen in je omgeving had gehoord dat zij hun aankoop ook daadwerkelijk ontvangen hadden. Voornamelijk winkelketens met al een goede naam hadden een kans van slagen, de rest maakte onzeker.

"De gevestigde namen waren veelal gereduceerd tot een showroom..."

Veel gevestigde namen maakten trouwens niet echt veel haast om het roer om te gooien met betrekking tot hun kanalen van verkoop, het ging op de oude manier toch nog goed? Maar het niet innoveren bleek te leiden tot het bittere lot dat intussen vele grote namen trof. Giganten die eerder hun naam in steen hadden gehouwen, kwamen terecht in een veranderende wereld waarin ze ineens niet meer zo aantrekkelijk waren. Hun winst verdampte in minder tijd dan ze nodig hadden om alsnog een inhaalslag te maken. Innoveren is geen luxe, het is een vereiste en voor sommigen bleek het al te laat om nog aan te haken. Anderen, zoals Bol, Coolblue en Wehkamp, hadden hun marktaandeel al gepakt en waren niet van plan hier iets van terug te geven...

De oude grote merken waren zonder het door te hebben ingehaald door waaghalzen die hun eerste winkels volledig online opzetten. Met alleen een webshop plus een magazijn op een relatief goedkope plek, waren ze veel goedkoper uit dan in grote dure panden in de binnenstad en daardoor ook veel goedkoper voor de consumenten. Zeker sinds Google ons bij iedere zoektocht snel laat zien wie de goedkoopste zijn, gekoppeld aan vele positieve reviews van andere kopers, kantelde in recordtempo de hele markt. De nog bestaande gevestigde namen werden vaak alleen nog beschouwd als showroom om het product toch even in het echt te zien, alvorens het online te kopen voor een veel lagere prijs.

shoppen

Een gapend gat eindelijk gevuld


Hoewel er door de jaren heen verschillende opties kwamen om als basis voor je webshop te gebruiken, de eerdere 2-deling bleef intact. Of je dook met een aanloop het diepe in, óf je ging (eerst) aan de kant pootjebaden. Toen mij nu zo’n 3 jaar geleden werd gevraagd om een webshop te ontwikkelen, besloot ik eerst een onderzoek te doen naar de bestaande opties. Ik dacht eerst aan Magento, maar toen bleken er ook pakketten te zijn die me meer vrijheid beloofden, naast de gebruikelijke verzorging van ‘standaard onderdelen’.

Deze pakketten waren de SaaS varianten (Software as a Service). Je betaalt het bedrijf per maand een afgesproken bedrag en krijgt in ruil daarvoor een inlog op hun systeem met daarin je eigen afgeschermde portaal. Je kunt het zo simpel maken als een thema kiezen en online gaan, maar als je het wilt kun je ook de code die de werking bepaalt openen en daar je eigen modulen inbouwen en de bestaande aanpassen. En hierbinnen kun je alles wat je maar kunt bedenken aanpassen, niet alleen een bannertje plaatsen...

"en zo creëerden zij de mix van vrijheid en gemak die ik wilde hebben..."

Er was ook een nieuwe “internet-taal” ontwikkeld om het systeem mee aan te spreken en die kan met bestaande standaarden gemixt worden. Het pakket regelt de hosting voor je en had al vele mogelijkheden klaarstaan, bijvoorbeeld om binnen 10 minuten een payment provider in te stellen voor zaken als iDeal, Paypal en Creditcards. Ook de verzending kan snel ingesteld worden. Al met al creëerden zij de mix van vrijheid en gemak die ik steeds al wilde hebben. Van deze aanbieders sprak Shopify mij het meeste aan.

Zoals ik had gehoopt, hebben we nu dus 3 standaarden. Er is nu een compleet pakket voor degenen die eerder tussen twee uitersten moesten kiezen. Het is zelfs een pakket dat door beide groepen kan worden gebruikt, het overlapt aan beide zijden, extreme wensen uitgezonderd.

Het effect


Veel groten in de webshopwereld willen ook Shopify, want ook zij zien deze mix als de ideale optie. Shopify heeft de gulden middenweg gevonden, zo lijkt het. Precies die taken die niemand leuk vindt al vast voor hen doen, met daarnaast complete creatieve vrijheid binnen de shop zelf. Zowel beginners als de gevestigde orde kunnen hun ei kwijt binnen het portaal, met meer of minder op maat gemaakte onderdelen binnen de webshop.

Het is geen perfect pakket, er zijn nog aanmerkingen op te maken, maar perfectie bestaat niet. Ik heb er vele bekeken en mijn keus berust er op dat Shopify het dichtst in de buurt komt. En voor niet al naar wens geregelde onderdelen kun je door de gegeven vrijheid alsnog oplossingen integreren waar je die nodig acht.

het effect van de webshops

De Toekomst


Ik heb gemerkt dat velen die zich in Nederland bezig houden met e-commerce, de naam Shopify nog niet kennen. Wel zie ik daar ook al verandering in. Hoewel de groei in de US het grootst is, kennen ook hier steeds meer mensen in de branche die naam en ontdekken zij wat het allemaal kan betekenen voor hen..

Als iemand die er dagelijks mee werkt kan ik nu ook de ene shop na de andere herkennen als zijnde een Shopify-webshop en worden mijn klant-namen ook steeds gerenommeerder. De groei heeft kennelijk ingezet en ik ben blij dat ik me er al jaren geleden mee ben gaan bemoeien.

Ik verwacht veel van dit platform en de cijfers onderschrijven dat, zo ook de markt.