Verbeter je Marketing uitingen met professionele Instagram Stories

Waar Twitter en Facebook momenteel veel aantrekkingskracht verliezen, is het Instagram dat het ontstane gat opvult. De populariteit van die app groeit al lange tijd en daarin is nog geen stagnatie te bespeuren. Dat valt mij persoonlijk op, omdat ik momenteel heel wat uren van mijn werkweek besteed aan het maken van statische en geanimeerde content voor dit social media- platform. Aanvankelijk vooral voor het delen van mijn designs op mijn eigen account, @studiowassink, maar intussen vooral voor het werk voor mijn klanten Douglas en Timalux. Voor hen maak ik namelijk stories en soms wat losse, bijna altijd geanimeerde, posts.

Het genoemde verschuiven van de interesse is mijns inziens eenvoudig te verklaren. Twitter en Facebook staan al lange tijd relatief stil. Hier en daar verschijnen er wel wat nieuwe functionaliteiten, maar het zijn niet veel meer dan kleine aanpassingen. De grootste van Twitter’s kant was het toestaan van meer tekens per bericht. Iets dat velen al jaren vroegen, maar het platform had nou juist als kenmerk de eenvoudige, korte berichten.

Instagram (eigendom van Facebook) verzorgde juist erg veel uitbreidingen en die werden naar mijn mening slim verdeeld over privé gebruikers en zakelijke gebruikers. Facebook wil er natuurlijk geld aan verdienen en moet dus inzetten op betaalde opties, maar gaat daarbij toch niet voorbij aan het ook vernieuwen voor privé gebruikers. En terecht, want beide groepen zijn belangrijk voor een respectabele omzet. De opties om direct naar producten te linken en binnenkort zelfs om, zoals in mijn vorige blog uitgelegd, direct in de app af te rekenen, openen grote deuren voor de e-commerce. Maar ze openen ook deuren voor de pure content creator en bieden veel inhoud om doorheen te scrollen aan algemene bezoeker. Het is die slimme verdeling die de gebruiker intrigeert en die bijgevolg de advertentiemogelijkheden interessant houden voor de zakelijke markt.

Instagram Stories

jij mag de hele voorstelling verzorgen met clips van maximaal 15 seconden per stuk

Even inzoomen op dit onderdeel, want daar ben ik momenteel erg druk mee. Je kunt naast gewone foto’s en video’s die in vierkant formaat in de tijdlijn getoond worden, met deze optie ook een schermvullende weergave starten. En daarmee trek je veel meer aandacht. Die kleurrijke volgende foto van een ander staat je niet meer in de weg, want jij mag de hele voorstelling verzorgen met clips van maximaal 15 seconden per stuk. En je kunt er zo 10 achter elkaar zetten, als dat je insteek is.

Wat ik zelf daarvoor doe, is het opzetten van animaties die je in deze weergave kunt delen. Met jouw foto’s, teksten, video’s en audio, met desgewenst wat aanvullingen, ga ik aan de slag om een animatie op te zetten die in korte tijd een verhaal vertelt. Ik bedenk een spanningsboog die de aandacht zo goed mogelijk vasthoudt, om jouw product, dienst,design of tijdelijke actie even goed in de spotlights te zetten.

Materiaal eigendom van Douglas

Waarom stories?

verbreed je zowel doelgroep als draagvlak

Omdat die even echt de aandacht opeisen en, door met bewegingen te spelen, de interesse volledig wekken. En als je dat doet met voor je volgers leuke animaties, bereik je ook nog eens dat ze het niet erg vinden om in essentie naar een reclameboodschap te kijken. Door naast de normale posts ook deze vorm te ondersteunen, verbreed je zowel doelgroep als draagvlak, bied je je bezoekers in hun perceptie een hoge mate van professionaliteit en stel je ze direct op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Je kunt stories per stuk opzetten en inzetten, dus mogelijk is het best de moeite waard om ze eens voor jouw merk te testen...