Designer diensten

2. User Interface Design

Je hebt met je UX-design duidelijk gemaakt wat je doel is en hoe je de gebruikers/bezoekers zo goed mogelijk gaat begeleiden. De volgende stap is: deze interface een visuele schil geven. Er zijn 2 belangrijke redenen om deze stap heel serieus te nemen.

  • Met een goed design ondersteun je een positieve gebruikerservaring. Met terugkerende kleuren en visuele technieken kun je gebruikers sturen. In een webshop bijvoorbeeld met de ‘Call-to-action’ kleur.

  • Mits goed uitgevoerd, ontstaat er zo een professionele uitstraling. En die is nodig, want als het overkomt als een “13 in een dozijn design” (bijvoorbeeld een kant en klaar oftewel prefab-design), kan de gebruiker wantrouwend worden over de producten en/of diensten die je aanbiedt.

De essentie van een goed interface design is niet alleen het maken van mooie visuals. Die is breder en bestaat uit de juiste visuals, in een optimale indeling, die je boodschap versterken. Pas op voor ‘style over substance’, oftewel een oppervlakkig geheel waardoor de zin om verder te kijken er bij de gebruiker al snel af is. Net als bij een film waar weliswaar de effecten spectaculair zijn, maar het verhaal oninteressant. Zulke films overtuigen niet.

Weten wanneer het voldoende is

Naast het effectief kunnen inzetten van mooie design-elementen, geldt ook de kunst van het weglaten. Het is heel verleidelijk om, als je eenmaal een mooie stijl hebt gevonden, daaraan te blijven toevoegen, maar dan ga je er op enig moment juist weer afbreuk aan doen.

Een design is vooral bedoeld om de bezoeker te begeleiden en dat wordt heel makkelijk overdreven. Is dat het geval, dan zul je merken dat je bezoekers daarin gaan vastlopen. Zoals bijvoorbeeld in een tekst met onnodige herhalingen en een steeds vager wordende boodschap, verstopt achter te veel goede bedoelingen. De kunst van het weglaten is net zo belangrijk als die van het toevoegen.

Positieve gebruikerservaring

Je wil je bezoekers optimaal begeleiden naar het einddoel. Bij een webshop is dat de aankoop van een product waar ze blij mee zijn en waarover ze ook een mooie review achter willen laten. Bij een blog is dat het laten lezen van artikelen, het in de toekomst terug willen komen voor meer en het achterlaten van lovende commentaren. Bij een app is dat het laten aanmaken van een account en het vervolgens actief deelnemen aan je community door je app vaak te openen en mogelijk ook nog wat aankopen doen.

Het proces begint altijd met een ‘probleem’ bij je potentiële bezoeker. Bijvoorbeeld iemands zijn/haar dekbed is intussen niet warm genoeg meer en er zijn geluiden dat tegenwoordig dons het beste voldoet. Als die bezoeker dan in Google ‘dons dekbed’ intypt en op de resulterende link klikt wil die meteen zien dat die shop inderdaad (ook) donzen dekbedden verkoopt, dat de shop er professioneel genoeg uitziet om je online betaling aan toe te vertrouwen en dat direct duidelijk is wat moet worden gedaan om zo’n dekbed snel in huis te hebben.

Je kunt je bezoekers visueel begeleiden door bijvoorbeeld de knop om het proces verder in te gaan steeds groen te houden en een lichte ronding te geven. Als ze zo op een nieuwe pagina komen gaan ze vanzelf letten op die knop, in de overtuiging dat die een misstap voorkomt. Aan hen de keus of ze toch eerst willen kijken wat er nog meer op de pagina staat, maar ze krijgen alvast de “feedforward” dat zodra ze dat willen, ze verder kunnen naar hun doel. Dat soort begeleiding biedt je bezoeker een positieve ervaring en daarmee de wil om jouw product boven dat van een concurrent te verkiezen en dat vervolgens ook aan te bevelen bij bekenden.

Verzorgde en professionele indruk

Er worden tegenwoordig online heel wat nep-producten aangeboden. Uw bezoeker zal dus allereerst letten op duidelijke signalen dat u wel een betrouwbare aanbieder bent. Alvorens hij/zij bereid is om geld over te maken in ruil voor een product of dienst, moet de overtuiging ontstaan dat jij een partij bent die de producten ook netjes levert en die waarschijnlijk ook gedurende en na de garantietermijn nog bestaat.

Daarom willen de meeste bezoekers ook geen “prefab-design” zien, want dat kan een verkoper in een paar minuten klaarzetten en het onderscheidt hem dan niet meer van veel anderen. Weliswaar zal ook een serieus eigen design niet persé door iedere gebruiker mooi worden gevonden, dat kán ook helemaal niet, maar je kunt er daarmee wel voor zorgen dat sfeer en uitstraling goed aansluiten bij je algemene doelgroep. Men zal dan in ieder geval concluderen “deze aanbieder heeft de zaak goed voor elkaar”. Je online omgeving is jouw showroom en je moet er trots op kunnen zijn om die aan je bezoekers te tonen. En om zo met gepast zelfvertrouwen je bezoekers naar jouw online plek te begeleiden en er dan ook van uit te kunnen gaan dat hetgeen ze gaan zien hen ook zal bevallen.

Herkenbaarheid

Het hebben van een huisstijl en die vervolgens ook in al je uitingen terug laten komen, is heel belangrijk om bezoekers herkenbaarheid te bieden. Stel, je deelt een flyer uit en iemand gaat met die flyer in de hand op de smartphone naar je website. Dan moeten de uiterlijke kenmerken van de flyer ook herkend kunnen worden op de website. Dat is voor bezoekers een direct signaal dat ze de juiste website, webshop of app gevonden hebben.

Daarom is het verstandig om te werken met een stijlboek, op de werkvloer beter bekend als een styleguide. Dat kan bestaan uit een paar pagina’s, maar ook uit een compleet boekwerk, waarin je de ‘regels’ vermeldt waaraan ieder product dat met jou wordt geassocieerd moet voldoen. Zo houd je ook in de toekomst controle over de stijlen, ook wanneer er steeds meer verschillende mensen aan jouw producten werken.